Conversie-optimalisatie

Blijf optimaliseren, blijf groeien

Je website heb je met een reden. Uiteindelijk wil je dat je bezoekers converteren. Ze moeten een contactformulier invullen of een bestelling plaatsen bijvoorbeeld. Voor je bezoeker zover is legt hij echter nog een hele weg af. En tijdens die weg kan hij om allerlei redenen besluiten om af te haken. Dat willen we natuurlijk zoveel mogelijk voorkomen. Door middel van conversie-optimalisatie zorgen we ervoor dat een zo hoog mogelijk percentage van jouw bezoekers ook daadwerkelijk converteert (het conversiepercentage). Ik help je daar graag bij!

Data-analyse

Conversie-optimalisatie begint over het algemeen met data-analyse. In de data zien we bijvoorbeeld dat men vaak afhaakt op een bepaald punt in het formulier of dat bezoekers vaak landen op een bepaalde pagina, maar dat ze daarna direct wegklikken. Vervolgens gaan we onderzoeken waarom dit gebeurt. Verzamel je op dit moment geen of weinig data? Ik kan je helpen bij het instellen van Google Analytics.

Heatmaps en screen recordings

Ik maak regelmatig gebruik van tools als Hotjar om heatmaps en screen recordings te maken. Dit is een mooie manier om te achterhalen hoe de bezoeker zich door de website beweegt. De resultaten van de heatmaps en de recordings in combinatie met data uit Google Analytics geven samen een redelijk compleet beeld van de knelpunten die bezoekers op de website ervaren.

A/B testing

Nadat we onze verzamelde data eens goed onder de loep hebben genomen kunnen we bepaalde aannames gaan doen. We verwachten bijvoorbeeld dat men vaker op een call to action zou klikken als deze hoger op de pagina zou staan. Nu kunnen we die knop inderdaad hoger op de pagina zetten en afwachten wat er gebeurt, maar beter is het om eerst te gaan testen. Door middel van een A/B test zetten we 2 varianten naast elkaar en kijken we welke variant het beste presteert. Vervolgens kunnen we verder gaan testen. Levert het verplaatsen van de knop meer conversies op? Wat als we de knop veranderen van kleur of als we de tekst in de knop wijzigen? Door je aannames te testen weet je zeker dat de aanpassingen die je doet ook daadwerkelijk effect hebben. Zo kom je uiteindelijk tot het beste resultaat!

Marketingtraject

Het liefst ga ik voor langere tijd samen aan de slag. Op die manier kunnen we samen bouwen aan iets moois.