Contentstrategie

Met een gedegen plan op je doel af

Effectieve content staat of valt bij het hebben van een duidelijke strategie. Met losse flodders raak je misschien ook wel eens iets, maar we doen het liever op de manier van de scherpschutter. Een duidelijk doel en daar recht op af. Zo gaat er het minste geld en energie verloren aan dingen die uiteindelijk weinig opleveren.

Voor het bepalen van je contentstrategie bied ik verschillende sessies aan:

Contentsessie

Content wordt pas echt effectief als je weet waar jouw bedrijf en jouw doelgroep elkaar vinden. Welke problemen heeft je doelgroep en wat vinden ze belangrijk? En hoe helpt jouw bedrijf hen daarbij? Om daar achter te komen gaan we tijdens deze sessie terug naar de basis. Eventueel kan voor deze sessie nog gebruikersonderzoek gedaan worden. De ervaring leert echter dat de sessie op zichzelf vaak al veel mooie inzichten geeft.

Tijdens de sessie

De merkessentie
We starten met jouw merk. Door het stellen van scherpe vragen komen we tot de essentie. Waarom doe je wat je doet? En hoe doe je wat je doet? Wat maakt jou anders dan je concurrenten?

De tone of voice
Vervolgens kijken we hoe je die essentie kunt vertalen naar je manier van communiceren. We doen wat leuke oefeningen om je merkpersoonlijkheid vast te stellen. Die persoonlijkheid bepaalt je tone of voice. Gebruik je korte of lange zinnen? Zeg je u of jij? Gebruik je humor of juist niet? Bewaar je wat afstand of wil je juist toegankelijk zijn? Het resultaat is een duidelijke lijst met afspraken die je binnen de organisatie kunt delen.

De doelgroep
Nu is het tijd om naar de doelgroep te gaan kijken. Voor wie doe je het? Dit gaan we bepalen door één of meerdere persona’s te creëren. Dit is een uitgebreid profiel van je ideale klant, inclusief zijn of haar problemen, angsten, verlangens en interesses. Zo weet je precies tegen wie je het hebt als je content gaat creëren. We proberen wat dieper te gaan en vragen flink door. Zo kun je in jouw content laten zien dat je de doelgroep écht begrijpt.

De customer journey
Wat voor reis legt jouw klant af voor hij of zij een aankoop bij je doet? En wat gebeurt er daarna? Als je dat weet kun je ervoor zorgen dat je de juiste content, op het juiste moment aan je doelgroep laat zien. We maken direct de koppeling naar de kansen die elke stap in de reis biedt op het gebied van content.

Praktische info

Duur: Eén dagdeel.
Investering: €619,- (incl. voorbereiding, uitwerken input & hapjes en drankjes)
Deelnemers: Maximaal 5. Het is fijn als er tijdens deze sessie mensen uit meerdere afdelingen van de organisatie aanwezig zijn. Management, sales, marketing en service vullen elkaar tijdens deze sessie vaak mooi aan.
Resultaat: Het resultaat van de sessie wordt netjes uitgewerkt in een document.

Contentplanning

Wil je gestructureerd met je content aan de slag? Dan is het handig om een goede contentplanning te maken.

Tijdens de sessie

De sales funnel
De sales funnel bestaat uit 4 fases: discovery, consideration, conversion en retention. We gaan kijken welke content je voor elke stap in de funnel kunt gaan creëren. De eerder gecreëerde customer journey gaat ons hierbij helpen. Ook gebruiken we een aantal brainstormtechnieken om op goede onderwerpen te komen.

Contentkalender
De contentkalender biedt een fijn overzicht van alle content die je wilt gaan delen en de kanalen waarop je dat doet. We passen de kalender helemaal aan op jouw wensen. Elke organisatie zit anders in elkaar en zal anders met content omgaan. Misschien kun je jouw content afstemmen op bepaalde gebeurtenissen binnen of buiten je organisatie. Dan nemen we dit in de kalender mee.

Contentplanning
De contentkalender biedt een handig overzicht van de content die je wilt gaan delen, maar de content moet ook gecreëerd worden. Er zijn verschillende tools waarin je dit handig kunt inplannen. Onze favoriet is Trello, maar het kan ook in andere tools zoals Excel, Google Agenda of Asana. Tijdens de sessie maken we hier een begin mee.

Praktische info

Duur: Eén dagdeel.
Investering: €619,- (incl. voorbereiding, template contentkalender & hapjes en drankjes)
Deelnemers: Maximaal 5.
Resultaat: Een lijst met contentformats en -onderwerpen waarmee je aan de slag kunt. Eerste opzet voor de contentkalender en de contentplanning.