Analyse & optimalisatie

Blijf optimaliseren, blijf groeien

Je hebt geïnvesteerd in een mooie website en steekt geld in content en online campagnes. Maar wat levert het op? Gooi je geld weg of laat je kansen liggen? Met behulp van data help ik je bij het optimaliseren van je resultaten.

Web analytics

Als je niet weet wat er met je online kanalen gebeurt is optimaliseren lastig. Misschien klikken er heel veel mensen op je advertentie, maar worden ze ook klant? De eerste stap is dus het verzamelen van data. Verzamel je op dit moment geen of weinig data? Ik kan je helpen bij het instellen van Google Analytics. Ik zorg er dan bijvoorbeeld voor dat je het volgende kunt terugzien:

  • Ingevulde contactformulieren
  • Kliks op e-mailadressen en telefoonnummers
  • Scrolldiepte (hoever scrollen bezoekers naar beneden?)
  • Downloads van brochures en whitepapers
  • Kliks op tabbladen
  • Gebruik van filters
  • Gebruik van de zoekfunctie
  • Kliks op call to actions
  • … bijna alle acties die bezoekers nemen op je website zijn door te meten

Heatmaps en screen recordings

Ik maak regelmatig gebruik van tools als Hotjar om heatmaps en screen recordings te maken. Dit is een mooie manier om te achterhalen hoe de bezoeker zich door de website beweegt. De resultaten van de heatmaps en de recordings in combinatie met data uit Google Analytics geven samen een redelijk compleet beeld van de knelpunten die bezoekers op de website ervaren.

A/B testing

Nadat we de verzamelde data eens goed onder de loep hebben genomen kunnen we bepaalde aannames gaan doen. We verwachten bijvoorbeeld dat men vaker op een call to action zou klikken als deze hoger op de pagina zou staan. Nu kunnen we die knop inderdaad hoger op de pagina zetten en afwachten wat er gebeurt, maar het is beter om dit eerst te testen. Door middel van een A/B test zetten we 2 varianten naast elkaar en kijken we welke variant het beste presteert. Vervolgens kunnen we verder gaan testen. Levert het verplaatsen van de knop meer conversies op? Wat als we de knop veranderen van kleur of als we de tekst in de knop wijzigen? Door je aannames te testen weet je zeker dat de aanpassingen die je doet ook daadwerkelijk effect hebben. Zo kom je uiteindelijk tot het beste resultaat!

Optimalisatietraject

Het liefst ga ik voor langere tijd samen aan de slag. Op die manier kunnen we samen bouwen aan iets moois en continu werken aan betere resultaten.