Blogonderwerpen bedenken: 5 verrassende tactieken

Contentmarketing kan enorm veel opleveren. Door regelmatig waardevolle content te delen laat jij jouw autoriteit zien, geef je de vindbaarheid van je website een boost en kun je jouw naamsbekendheid vergroten. Maar hoe houd je een consistente stroom van content op gang? Ik hoor vaak van bedrijven dat ze het lastig vinden om steeds maar nieuwe onderwerpen te bedenken. Is ook jouw inspiratie even op? Ik deel in dit artikel 5 tactieken waarmee je supersnel op nieuwe blogonderwerpen komt.

1. Ga langs bij de klantenservice

Een blog is een perfecte manier om vragen van je (potentiële) klanten te beantwoorden. Welke vragen bij jouw doelgroep spelen kun je natuurlijk op veel manieren achterhalen. Denk aan tools als Google Trends en de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Helaas wordt een van de meest waardevolle bronnen van informatie vaak over het hoofd gezien: de klantenservice. Zij staan dagelijks in contact met jouw klanten en beantwoorden hun vragen. Daar is inspiratie te halen! Toen ik als e-commerce manager bij een wat kleinere webshop zowel de marketing als de klantenservice op me nam merkte ik hoe goed deze twee afdelingen elkaar kunnen aanvullen. Zorg er dus voor dat de marketingafdeling en de klantenservice goed met elkaar communiceren.

2. Achterhaal wat voor blogs veel gedeeld worden

Je wilt natuurlijk niet zomaar een blog schrijven, je wilt ook dat mensen hem met plezier lezen en het liefst ook nog delen met anderen. Probeer daarom te achterhalen wat voor informatie mensen waardevol vinden. Mooie indicatoren hiervoor zijn het aantal comments onder een bestaand artikel en het aantal likes en shares. Ga dus eens naar een populaire website over jouw vakgebied en kijk met welke artikelen bezoekers veel interactie hebben. Je kunt hier ook tools voor gebruiken. Een handige tool die ik hiervoor vaak gebruik is BuzzSumo. Hier vul je een keyword in en vervolgens krijg je een lijst te zien met (Engelse) artikelen over dit onderwerp die veel gedeeld zijn op social media.

Ik zeg natuurlijk niet dat je deze artikelen vervolgens moet gaan kopiëren. Gebruik het puur als inspiratie en geef er vervolgens een eigen draai aan.

3. Buig een titel om

Deze tip sluit aan op de vorige. Ga weer naar die populaire website en kijk welke titels je opvallen. Welke spreken jou direct aan? Het onderwerp hoeft helemaal niks met jouw bedrijf te maken te hebben, kijk echt alleen naar wat jou aanspreekt. Pak die titels en buig ze om, zodat ze wél bij jouw bedrijf passen. Voila, je hebt een onderwerp en direct een goede titel voor je nieuwe blog.

4. Brainstorm elke dag 15 minuten

Het bedenken van nieuwe ideeën kun je trainen! Verander jezelf in een creatieve machine en houd elke dag een korte brainstormsessie. Dit mag over vanalles gaan, ook over hele onzinnige dingen. Bedenk bijvoorbeeld 10 leuke namen voor de kat die je waarschijnlijk nooit gaat nemen. Het gaat erom dat je jouw brein op een creatieve manier aan het werk zet. Je zult zien dat het bedenken van nieuwe ideeën na een tijdje steeds makkelijker zal gaan. Popt er ineens een fantastisch blogidee op in je hoofd? Schrijf hem op je ideeënlijst! Heb je nog geen ideeënlijst? Hoogste tijd om daar mee te beginnen. Voor je het weet word je ineens gebeld door je moeder en ben je dat briljante idee weer vergeten.

5. Maak een mindmap

Een fijne oefening om het brainstormen op gang te brengen is het maken van een mindmap. Pak er een vel papier bij en schrijf in het midden het woord dat jouw dienstverlening of product het meest treffend omschrijft. Vervolgens ga je door-associëren. Schrijf de woorden die in je opkomen op rondom dit eerste woord. Dan doe je met die woorden precies hetzelfde. Uiteindelijk heb je een heleboel woorden op je vel staan die je inspiratie voor een blog kunnen geven. Vind jij die vellen papier maar ouderwets? Dan kun je die mindmap natuurlijk ook digitaal maken met tools als http://mindmapfree.com of https://www.xmind.net/zen/.

Bonustip: hergebruik je oude content

Echt even geen inspiratie? Dan kun je altijd je oude content nog hergebruiken. Combineer onderdelen uit meerdere blogs tot een nieuw artikel, voeg je beste blogs samen tot een e-book of deel een oudere blog gewoon nog een keer via social media.

Heb jij nog andere gouden tips voor het bedenken van nieuwe blogonderwerpen? Leuk als je ze in de comments deelt!

PS. Binnenkort lanceer ik mijn online workshop ‘Zakelijk bloggen’. Daarin deel ik nog veel meer waardevolle tips. Houd deze website in de gaten of volg me op social media om op de hoogte te blijven.

Add a comment

*Please complete all fields correctly